DanCenter ændrer procedurer og imødekommer øget gæsteaktivitet

Foto: Feriehus, DanCenter .
Profilbillede
dato

Højsæsonen for feriehusudlejning nærmer sig med hastige skridt, og inden længe fyldes landets sommerhuse med både danske og udenlandske gæster. Derfor har man hos en af landets førende feriehusudlejere ændret en række procedurer inden for blandt andet slutrengøring og kundeservice, som skal sikre de bedste forudsætninger for gæsternes ferie.

Rigtig mange danskere tilbragte sidste sommer sin ferie i et sommerhus. Faktisk foretog danskerne ifølge Danmarks Statistik godt 9 millioner overnatninger i landets sommerhuse i 2020, hvilket er knap 4 millioner overnatninger mere end året før.

Den enorme stigning skyldes i høj grad coronapandemien, som fik mange danskere til at leje et dansk sommerhus for første gang nogensinde.

"Sidste sommer oplevede vi en enorm stigning i antallet af danske sommerhusgæster, som aldrig har lejet et sommerhus herhjemme før. Størstedelen af de nye gæster blev yderst positivt overrasket over ferieformen, og det er blandt andet årsagen til, at vi fremover forventer, at antallet af bookinger vil være højere end det, vi oplevede før coronakrisen," fortæller Carlos Villaro Lassen, som er direktør hos Feriehusudlejernes Brancheforening.

Den stigende interesse i feriehuse kan man blandt andet nikke genkendende til hos en af landets førende feriehusudlejere, DanCenter, som i takt med efterspørgslen blandt andet har iværksat en række tiltag, som skal sikre de bedste forudsætninger for gæsternes ferie.

"Den hektiske sommer sidste år har blandt andet resulteret i, at vi nu optimerer vores procedurer vedrørende gæsternes egen slutrengøring for at skabe bedre betingelser for de efterfølgende lejere. Det gælder især den løbende kontrol af de huse, hvor gæsten selv foretager slutrengøring. Her er der nemlig i stigende grad brug for at tilkalde ekstra, uforudsete ressourcer i sidste øjeblik, hvis rengøringen ikke er udført tilstrækkeligt," siger Kaye Rosengaard, som er drifts- og servicechef hos DanCenter, og fortsætter:

"Samtidig er hygiejne strøget til tops over de vigtigste rejsemotiver for turister, og der er derfor et enormt stort fokus på netop dette lige nu fra gæsternes såvel som ferieaktørernes side. Derfor har vi den seneste tid dels afsat ressourcer til at efteruddanne vores rengøringspersonale, så både den professionelle slutrengøring samt kontrollen af gæsternes egen rengøring er helt i top til den aktuelle højsæson, og dels designet en pjece, der beskriver nøjagtigt, hvad gæsten skal være opmærksom på i forbindelse med slutrengøringen."

Ifølge Kaye Rosengaard arbejder man desuden aktuelt på at indføre fredag som et supplement til den aktuelle skiftedag om lørdagen for at sikre mere tid til at kvalitetstjekke slutrengøringen mellem ophold, mens man allerede nu har udvidet åbningstiderne for feriehusudlejerens hotline betydeligt hen over sommeren, så gæsten kan få hjælp, hvis der skulle opstå problemer.

Kilde: DanCenter