Er du socialrådgiver med stærke relationelle kompetencer? Så har vi brug for dig som kollega på Familiecentret

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

Familiecentret søger to socialrådgivere/socialformidlere, der vil arbejde tværfagligt for at opfylde barnets og familiens ønsker, drømme og håb, til to faste stillinger på 37 timer om ugen med opstart 1. december 2023.

Gennem relationen gør du en forskel for børn og deres familier
Med udgangspunkt i familiens ressourcer og drømme arbejder du tæt sammen med familien og familiens private og professionelle netværk med henblik på at skabe forandringer og langsigtede løsninger for den enkelte familie.

En kollega har søgt nye udfordringer og en anden har fået andre opgaver i Familiecentret. Derfor søger vi to nye kollegaer. Den ene stilling er inden for specialområdet, og den anden er inden for det forebyggende myndighedsarbejde på børne- og ungeområdet. Læs mere om de to stillinger nedenfor.

Opgaveområdet
Familiecentret har myndighedsansvaret for kommunens indsats overfor børn og unge i alderen 0-14 år med behov for særlig støtte jf. servicelovens kapitel 9 og 11.

I arbejdet med børn og deres familier har du fokus på en tidlig, forebyggende og helhedsorienteret indsats. Du har fokus på, hvordan den enkelte familie kan trives bedst muligt i deres livssituation, på forældrenes muligheder for udvikling af deres forældrekompetencer samt barnets selvhjulpenhed og hjælper med råd og vejledning i forhold til Servicelovens bestemmelser.

Den ene stilling er inden for specialområdet, hvor du kommer til at arbejde med børn med nedsat fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse. Du kommer til at arbejde både med foranstaltning og med kompenserede ydelser på handicapområdet. 

Dine opgaver vil blandt andet være:

  • Afklaring af støttebehov.
  • Behandler ansøgninger om kompenserende ydelser og opfølgninger indenfor serviceloven blandt andet §§ 41/42 samt §§ 44. 
  • Kortere forløb jf. § 11.3.
  • Børnefaglige undersøgelser, udarbejdelse af handleplan i samarbejde med familierne. 
  • Løbende opfølgning.
  • Fokus og engagement i tværfagligt samarbejde med skoler, dagtilbud og klubber i lokaldistrikterne samt håndtering af underretninger. 

Den anden stilling er inden for det forebyggende myndighedsarbejde på børne- og ungeområdet. Her bliver du en del af en afdeling i Familierådgivningen, hvor den primære målgruppe er udsatte børn og unge og deres familier, hvor der arbejdes med et forebyggende perspektiv og dermed også forebyggende indsatser. Du vil arbejde tæt sammen med familierne, skole, klub og institutioner og øvrige netværk. 

Opgaven vil blandt andet være at afdække familiens ønsker, håb og drømme, således at du sammen med familien kan finde løsninger, der bidrager til en forandring for både børn og forældre. Det betyder også at du får lov til at bruge dig selv som indsats, hvor der er muligt. Herudover vil opgaverne også indeholde udarbejdelse af børnefaglige undersøgelser, handleplaner og løbende holde opfølgning. Der vil være et stort fokus på og engagement i tværfagligt samarbejde med skoler, dagtilbud og klubber i lokaldistrikterne.

På Familiecentret prioriterer vi tilgængelighed, kendskab og tæt kontakt til de familier, vi samarbejder med, men også til skoler, institutioner og familiernes nærmiljø. Du vil derfor blive tilknyttet et eller to faste skoledistrikter, som du indgår i tæt samarbejde med og derfor vil komme til at kende godt. Dette understøtter det gode samarbejde med og om familierne.

I træder ind i… 

… en banebrydende udvikling, hvor Relationel Velfærd er ved at blive etableret som fundament for samarbejdet med børn, familier og fagprofessionelle. Med Relationel Velfærd som tilgang arbejder vi ikke ud fra en plan, som vi eller andre fagpersoner laver på familiens vegne. I stedet lytter vi til familiernes drømme og ønsker om forandring og finder sammen med barnet og familien de rigtige løsninger - så tidligt og tæt på barnets hverdag som muligt. Med henblik på at kunne støtte familierne tidligt og på nye måder organiserer vi os i nye, tværfaglige teams, hvor medarbejdere fra vores to udførecentre – Børnecentret (der arbejder med socialt udsatte familier) og Center for Specialpædagogiske Børnetilbud (der arbejder med børn med handicap og deres familier) – arbejder tæt sammen med Familiecentrets socialrådgivere fra myndighedsområdet.

Vi er stolte af at skulle arbejde sådan, selvom sådanne ændringer kan være udfordrende at komme igennem, fordi man kan få nye kollegaer og ledere. Men vi ved at vi kommer stærkere ud på den anden side, og at det kommer til at betyde rigtig meget for børnene og deres familier. Læs mere om, hvad vi er godt i gang med og arbejder her imod mod her: Helle har fundet ud af, hvordan vi sparer milliarder på de udsatte. Vi skal bare behandle dem som mennesker (zetland.dk).  

For begge stillinger gælder at vi tilbyder dig:

  • et spændende og alsidigt job.
  • en masse dygtige og søde kollegaer.
  • et fleksibelt arbejde, hvor du langt hen ad vejen selv strukturerer og planlægger din tid og dine arbejdsopgaver.
  • mulighed for hjemmearbejde.
  • et omfattende introprogram med mentor og sidemandsoplære for alle nyansatte – da vi prioriterer en god opstart for alle.
  • faglig sparring – både løbende og med en fast ugedag, hvor du mødes med kollegaer og leder til faglig sparring og drøftelser.
  • fast supervision.
  • en arbejdsplads som prioriterer et godt arbejdsmiljø.
  • løbende faglig udvikling.
  • mulighed for massageordning.
  • mulighed for at deltage i DHL-Stafetten og lign.

Så tøv ikke med at sende en ansøgning, hvis:

  • du har en grunduddannelse som socialrådgiver/socialformidler.
  • du har erfaring med området (men det er ikke et krav).
  • du har mod på og lyst til at arbejde relationelt i samarbejdet med borgere og samarbejdspartnere og tager udgangspunkt i familiernes ønsker, håb og drømme.
  • du har fokus på at strukturere din tid, så du formår at balancere din tid mellem den borgerettede kontakt, lovmæssige rammer og det administrative arbejde.
  • du er ressourceorienteret og tør træffe beslutninger og tage myndighedsansvar.
  • du har fokus på og bidrager positivt til det faglige og sociale fællesskab.

Vi opfordrer alle uanset etnicitet, køn, alder m.v. til at søge, da vi ser en stor styrke i at have en medarbejdergruppe, der ligner det omgivne samfund og dermed de børn og familier, som vi arbejder med. Se for mere om os og vores baggrund ift. ønsket om mangfoldighed i ansættelserne: https://www.aarhus.dk/borger/personlig-hjaelp-og-stoette/familier-med-problemer/mangfoldighed-i-familiecentret/ 

Løn og ansættelsesvilkår
Løn og ansættelsesvilkår vil være i henhold til gældende overenskomst. Endelig lønfastsættelse sker efter forhandling med den forhandlingsberettigede faglige organisation på baggrund af kvalifikationer.

Stillingerne vil blive aflønnet efter overenskomst med DS/HK.

Vil du vide mere?
Yderligere oplysninger om stillingerne kan fås ved henvendelse til afdelingsleder Mette Vidkjær på telefon 4185 4479.
  
Stillingen er til enhver tid betinget af en tilfredsstillende offentlig straffeattest og samt en anmærkningsfri børneattest. Du må derfor forvente at blive anmodet herom, hvis vi tilbyder dig stillingen.

Ansøgning
Klik på ”Ansøg” nedenfor for at udfylde og sende din ansøgning. Alle felter med * skal udfyldes. Først når du har modtaget en kvittering pr. e-mail, har vi modtaget din ansøgning.
 
Ansøgningsfristen er den 15. oktober 2023. Samtaler forventes afholdt den 24. eller 25. oktober 2023.

Mere om Familiecentret
Familiecentret består af følgende afdelinger: Modtagelsen, Familierådgivningen, Familieplejen, Team Afløsning, Kontakt- og Støttepersoner, Organisation og Udvikling, Administration, Løn & Personale samt Økonomi.

På Familiecentret er vi godt 300 medarbejdere. Familiecentret ligger på Karen Blixens Boulevard 7 i Gellerup, men dækker hele Aarhus Kommune.

Familiecentret er en del af driftsområdet Børn, Familier og Fællesskaber (BFF). Organisatorisk er driftsområdet Børn, Familier, og Fællesskaber placeret i Magistratsafdelingen for Sociale Forhold og Beskæftigelse.

Mere om Relationel Velfærd
I budgetforliget 2023 blev det besluttet, at samarbejdet mellem familien, dagtilbud, skole, PPR (pædagogisk psykologisk rådgivning), myndighedsrådgivere og udfører/specialiserede tilbud i Magistraten for Sociale Forhold og Beskæftigelse skal forandres og styrkes. Løsningerne skal findes tidligere, og indsatsen skal blive endnu mere helhedsorienteret og så tæt på barnets og familiens hverdag som muligt. Det gør vi ved at etablere Relationel Velfærd som samarbejdsmodel. Udviklingen sker i etaper, og foråret 2025 vil der være tværfaglige teams i samtlige 47 skoledistrikter. Læs evt. mere om byrådets beslutning her: Microsoft Word - Bilag 2 - Bredere børnefællesskaber (aarhus.dk) 

Byrådets beslutning om Relationel Velfærd er truffet på baggrund af de gode resultater fra bl.a. Relationel Familierådgivning og Tættere på Familien

Hvis du er nysgerrig, kan du læse mere her: 


Om Aarhus Kommune
Aarhus Kommune er Jyllands største arbejdsplads. 28.000 professionelle og passionerede kollegaer arbejder hver dag for, at vi er en god by for alle. Som ansat i Aarhus Kommune gør du visioner til virkelighed og skaber udvikling, fællesskab og trivsel. Her er der respekt for faglighed, plads til mangfoldighed og mulighed for udfoldelse. Vi har ambitioner for byen – og for dig. Kom og vær med!

 
Leder- og medarbejderroller
I vedlagte link finder du de fælles Leder- og medarbejderroller i Aarhus Kommune:
https://aarhus.dk/job/den-attraktive-arbejdsplads/

De fælles leder- og medarbejderroller giver et blik på de forventninger, der stilles til dig, når du som leder eller medarbejder i Aarhus Kommune skal løse den fælles kerneopgave. Ved at synliggøre de forventninger, der stilles – om du er leder eller medarbejder – håber vi på, at vi sammen kan fastholde et godt arbejdsmiljø, en attraktiv arbejdsplads og en kultur med troværdighed, respekt og engagement
 
 

15-10-2023

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Aarhus Kommune

-Virksomheden tilbyder:

Fastansættelse: fuldtid

-Arbejdsgiver:

Aarhus Kommune, Karen Blixens Boulevard 7, 8220 Brabrand

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 15-10-2023; - ansøgningsfristen er overskredet

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/5914724

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet