Operationsofficer til Marinehjemmeværnet, Ringsted eller Århus.

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

Erfaren søofficer som Operationsofficer og leder af ”Current Ops”-elementet i Marinehjemmeværnet.
Vil du tage ansvar for vore operationer og finde løsninger i samarbejde med militære og civile myndigheder og ikke mindst de ca. 2.000 aktive frivillige i Marinehjemmeværnet?
Så har du nu muligheden for at udvikle dig i en spændende og alsidig stilling! Du skal stå for koordination og gennemførelse af aktiviteter og operationer blandt Marinehjemmeværnets 30 fartøjer og 4 Maritime Force Protection-flotiller, som drives af kompetente frivillige.


Om os

Marinehjemmeværnet løser i tæt samarbejde med Søværnet en række opgaver inden for farvandsovervågning, bevogtning, søredning og havmiljø. Sammen med Politiet, Toldstyrelsen og kommunerne deltager vi også i løsningen af en række samfundsopgaver. Vi dækker hele Danmark og er ansvarlige for at opstille, uddanne og træne ca. 2.000 aktive frivillige marinere, der udgør den operative spydspids af Marinehjemmeværnets operative indsættelsesberedskab. I disse år skærpes Marinehjemmeværnets militære profil, således at de frivilligt ledede, operative kapaciteter kan udnyttes fuldt ud i rammen af planerne for forsvaret af Danmark.
Vi er ca. 37 dedikerede civile og militære medarbejdere, der med udgangspunkt fra kontorerne i Ringsted og Brabrand støtter op om de frivilliges mange aktiviteter ude ved de lokale flotiller og ombord på Marinehjemmeværnets fartøjer og øvrige enheder. Vi arbejder i en uformel kultur med mange varierede opgaver, hvor hverdagen tit kan være travl og uforudsigelig. Vi sætter medarbejdernes trivsel og udvikling i centrum, og vi lægger vægt på et godt arbejdsmiljø. Tjenesten i Marinehjemmeværnet er ganske særlig, idet vi arbejder for en ulønnet, frivillig styrke, der drives og motiveres af lyst mere end af pligt. Tjenesten er dermed særlig udfordrende og udviklende på det ledelsesmæssige og menneskelige plan. Vi sætter selvstændighed og frihed til at virke højt på dagsordenen. Dagligdagen i staben er præget af en fri og uformel omgangstone.
Marinehjemmeværnets Operations- og Planlægningssektion står for den primære støtte til de frivillige marinere i flotillerne i forhold til opgaver såsom planlægning af årsprogram, planlægning og gennemførelse af øvelser, planlægning og gennemførelse af operativ evaluering af de frivillige flotiller og besætninger. Derudover driver Operations- og Planlægningssektion udviklingen af Marinehjemmeværnets operative virke, og koordinerer indsættelser til støtte for Søværnet, det øvrige forsvar og eksterne myndigheder som Politiet og Toldstyrelsen. Operations- og Planlægningssektionen varetager i den sammenhæng koordinationen og sagsbehandlingen med Hjemmeværnskommandoen, Søværnet og øvrige interne og eksterne myndigheder omkring planlægnings-, øvelses- og indsættelsesmæssige forhold for Marinehjemmeværnets operative kapaciteter. Operations- og Planlægningssektionen har et tæt samarbejde med vores frivillige marinere, som naturligt inddrages i opgaveløsningen.


Om stillingen

Som operationsofficer vil du indgå i Marinehjemmeværnets Operations- og Planlægningssektion (OPL), som udover dig består af sektionschefen samt seks militære- og én civil medarbejder. Du vil indgå som elementleder hvor I alt to sagsbehandlere arbejder primært med koordination og gennemførelse af de mange indsættelser og aktiviteter – i praksis Marinehjemmeværnets ”Current Operations”. Operationsofficersstillingen er således selve omdrejningspunktet for Marinehjemmeværnets operative virke.

Du deltager desuden i en vagtordning som sikrer, at vi 24/7 kan drive alle vore indsættelser og aktiviteter på smidig vis. Dine tætteste samarbejdspartnere vil være anden operationsofficer med ansvar for aktiviteter med Marinehjemmeværnets fartøjer samt en sagsbehandler med speciale i operationer inden for Force Protection og bevogtning. Du vil skulle arbejde selvstændigt med opgaver i det omfang, du er blevet erfaren med Marinehjemmeværnets særlige organisation og fartøjer.

Sektionen er geografisk fordelt med medarbejdere i både Ringsted og Brabrand. Du kan vælge at have tjenestested enten i Brabrand eller Ringsted.

Udover den daglige drift og koordination af Marinehjemmeværnets aktiviteter, vil du også skulle bidrage til kompetenceudviklingen af frivillige. Du bidrager gennem Marinehjemmeværnet og Hjemmeværnsskolens Marinesektion til gennemførelse af øvelsesvirksomhed og undervisning, i dét det er vores ønske, at du anvender din sømilitære, taktiske erfaring til at videreudvikle og præge Marinehjemmeværnets frivillige til at kunne løse Søværnets opgaver med en skarpere militær profil.

Du vil skulle gennemføre operative evalueringer (OPEVAL) af fartøjsbesætninger, og det forventes derfor, at du har den fornødne navigatoriske- og taktiske erfaring til at coache og videreudvikle disse.

Du vil få en vigtig funktion for Marinehjemmeværnet, da du i det daglige skal samarbejde med mange forskellige myndigheder og frivillige. Derfor er dine menneskelige egenskaber centrale, og det vil klart være en fordel, hvis du har erfaring fra tidligere arbejde med frivillige.

Ovenstående vil ske i løbende koordination og udvikling med Operations- og Planlægningssektionens øvrige medarbejdere, og med reference til sektionschefen, men også med Marinehjemmeværnsstabens øvrige sektioner, hjemmeværnsflotillerne, Forsvaret samt eksterne civile myndigheder. Marinehjemmeværnets aktuelle fokus på at udvikle de frivillige marineres kompetencer mod en skarpere militær profil vil i særlig grad være afsæt for retningen af Operations- og Planlægningssektionens arbejdsopgaver.

Du vil skulle indgå som kontaktperson for to flotiller med det formål at opbygge et godt kendskab og yde supplerende støtte. Formålet er at kunne vejlede og hjælpe flotillens ledere og nøglepersoner både i deres daglige virke, og med at nå flotillens målsætning på længere sigt.

Du og din familie skal være forberedt på, at der vil forekomme arbejde i weekender og på andre skæve tidspunkter, idet vores frivillige for det meste er aktive uden for normal arbejdstid.

Der vil til gengæld være stor fleksibilitet i hverdagen, hvor du fleksibelt kan planlægge din arbejdstid i samarbejde med sektionschefen. Der er mulighed for hjemmearbejdsdage, ligesom der i stillingen naturligvis også er mulighed for kompetenceudvikling. Dette vægter vi højt ved Marinehjemmeværnets stab.


Om dig

Du er kaptajnløjtnant eller orlogskaptajn (M322) fra Søværnet og har navigatorisk erfaring fra Søværnets sejlende enheder. Det vil være en fordel, hvis du også har taktisk erfaring samt erfaring med stabsarbejde eller hvis du tidligere har beskæftiget dig med planlægning eller operationer, og har forståelse for Søværnets og Marinehjemmeværnets operative opgaveløsning.

Som person er du dygtig til at kunne finde løsninger i samarbejde med mennesker. Du er helhedsorienteret, fleksibel og god til at håndtere pres. Du er udadvendt, empatisk og god til at samarbejde både vertikalt og horisontalt på tværs i organisationen samt med eksterne civile samarbejdspartnere.

Du trives ved at arbejde med forskelligartede mennesker, og du kommunikerer let og uformelt med høj som lav. Men først og fremmest udstråler du virkelyst og engagement i forhold til denne vigtige maritime stilling med stor berøringsflade.

Du er i besiddelse af gyldigt kørerkort til personbil.


Ansættelsesvilkår

Stillingen besættes efter protokollat af 23. maj 2019 til overenskomst for akademikere i staten om officerer under Forsvarsministeriet.
Stillingen er indplaceret i i løngruppe 4, som omfatter kaptajner og kaptajnløjtnanter. Er du allerede ansat i Forsvarsministeriets Koncern, vil du fortsat være ansat i henhold til gældende aftaler mellem Forsvarsministeriets Personalestyrelse og Hovedorganisationen af Officerer i Danmark om løn og ansættelsesvilkår for tjenestemandsansatte eller overenskomstansatte officerer i Forsvaret.

Som ansat i Forsvarsministeriets koncern er du omfattet af nogle særlige vilkår. Du skal bl.a. kunne sikkerhedsgodkendes og opretholde sikkerhedsgodkendelsen under hele ansættelsesforløbet.

Du har som ansat pligt til at forrette tjeneste uden for landets grænser, herunder ved enheder i internationale operationer med henblik på deltagelse i konfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende, humanitære og andre lignende operationer.

Ansættelsen er betinget af, at du kan bestå Forsvarets fysiske basiskrav og ved helbreds- og tandlægevurderinger erklæres for fuldt egnet til udsendelse i internationale operationer.

KONTAKT OG ANSØGNING
Hvis du vil vide mere om stillingen, er du velkommen til at kontakte chefen for operations- og planlægningssektionen, orlogskaptajn Daniel Ammitsbøl på telefon 72163613; FIIN: MHV-CHOPL. Du er også velkommen til at kontakte vores HOD-tillidsrepræsentant, orlogskaptajn Henrik Palbo på telefon 7282 0411; FIIN MHV-MYSEK01, såfremt du har spørgsmål til hvordan Marinehjemmeværnets stab er som arbejdsplads set fra et medarbejderperspektiv

Har du spørgsmål til løn og ansættelsesforhold, kan du kontakte HR Konsulent, kaptajnløjtnant Henrik Wenzell, ved Forsvarsministeriets Personalestyrelse på tlf.
32 66 55 16.

Hvis du vil vide mere om stillingen, er du velkommen til at kontakte chefen for operations- og planlægningssektionen, orlogskaptajn Daniel Ammitsbøl på telefon 72163613; FIIN: MHV-CHOPL. Du er også velkommen til at kontakte vores HOD-tillidsrepræsentant, orlogskaptajn Henrik Palbo på telefon 7282 0411; FIIN MHV-MYSEK01, såfremt du har spørgsmål til hvordan Marinehjemmeværnets stab er som arbejdsplads set fra et medarbejderperspektiv.

Hvis det ikke er muligt for dig at scanne og vedhæfte relevante dokumenter, må du gerne tage dem med til en eventuel samtale.

Såfremt du er udpeget til INTOPS, skal du gøre opmærksom på dette i din ansøgning.

I Forsvarsministeriets organisation tror vi på, at mangfoldighed styrker opgaveløsningen. Derfor opfordrer vi alle interesserede uanset baggrund til at søge stillingen.

"OM MARINEHJEMMEVÆRNET - Hjemmeværnets mission er at bidrage til beskyttelsen af Danmark med militære, frivillige styrker, der tilgodeser samfundets behov under alle forhold.
Marinehjemmeværnet løser i tæt samarbejde med Søværnet en række opgaver inden for maritim bevogtning, farvandsovervågning, søredning og havmiljø.
Sammen med Politiet, Toldstyrelsen og kommunerne deltager vi også i løsningen af en række samfundsopgaver. Vi dækker hele Danmark og er bl.a. ansvarlige for at opstille, uddanne og træne ca. 2.100 aktive frivillige marinere.
Vi er 40 dedikerede civile og militære medarbejdere, der fra garnisonerne i Ringsted og Brabrand støtter op om de mange aktiviteter ude ved de frivillige marinere, ombord på Hjemmeværnets fartøjer og øvrige enheder. Vi arbejder i en flad struktur med kort afstand mellem ledelse og medarbejdere, hvor din dedikerede indsats har stor betydning for at løse de mange varierede opgaver. Hverdagen kan tit være travl og uforudsigelig. Vi sætter din trivsel og udvikling i centrum, og vi lægger vægt på et godt arbejdsmiljø, hvor dagligdagen er præget af en fri og uformel omgangstone. Tjeneste i Marinehjemmeværnet er ganske særlig, idet vi arbejder med en ulønnet, frivillig styrke, der drives og motiveres af lyst mere end af pligt. Tjenesten i Marinehjemmeværnet er dermed særlig udfordrende og udviklende på det ledelsesmæssige plan. Du skal forvente, at din kompetenceudvikling og frihed til at virke prioriteres højt hos os.
"

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Aarhus Kommune

-Virksomheden tilbyder:

-Arbejdsgiver:

Marinehjemmeværnet, Garnisonen , postboks 172, 4100 Ringsted

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 31-10-2023; - ansøgningsfristen er overskredet

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/5925353

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet