"Skab relationer og forandringer i et nyt banebrydende samarbejde inden for specialpædagogik"

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

Har du lyst til at omsætte din specialpædagogiske viden på en ny måde? Trives du i et tæt tværfagligt samarbejde, og er du god til at arbejde relationelt? Vil du være med til at skabe nye veje, hvor skellet mellem familie og system bliver mindre, og hvor vi bevæger os væk fra at tænke velfærd, som noget den offentlige sektor giver til barnet og familien, men i stedet som noget vi skaber sammen? Så er det måske dig, vi mangler! Vi søger bredt og mange forskellige fagligheder kan komme i spil.

Du træder ind i:
… en banebrydende udvikling, hvor Relationel Velfærd er ved at blive etableret som fundament for samarbejdet med børn, familier og fagprofessionelle. Med Relationel Velfærd som tilgang arbejder vi ikke ud fra en plan, som vi eller andre fagpersoner laver på familiens vegne. I stedet lytter vi til familiernes drømme og ønsker om forandring og finder sammen med barnet og familien de rigtige løsninger - så tidligt og tæt på barnets hverdag som muligt. Med henblik på at kunne støtte familierne tidligt og på nye måder organiserer vi os i nye, tværfaglige teams, hvor medarbejdere fra vores to udførecentre – Børnecentret (der arbejder med socialt udsatte familier) og Center for Specialpædagogiske Børnetilbud (der arbejder med børn med handicap og deres familier) – arbejder tæt sammen med socialrådgivere fra myndighedsområdet. 
 
Specialklyngen

Du bliver ansat ved Center for Specialpædagogiske Børnetilbud og vil få dit daglige arbejde i specialklyngen, der består af medarbejdere fra myndighedsområdet og udføreområdet. Specialklyngen består af flere teams, der hver dækker et fagligt speciale. Medarbejderne fra udføreområdet bliver en del af et af disse team, hvor der også vil indgå ca. 5 medarbejdere fra myndighedsområdet. Teamet, som udførerne bliver en del af, arbejder med familier, hvor der pga. barnets handicap er bevilliget hjemmetræning, handicapbil eller boligændringer samt familier, hvor et barn har en respirator eller en hjerneskade. Mange af børnene i målgruppen er diagnosticeret med ADHD og/eller autisme, men der er også børn med andre diagnoser og handicap. 

Specialklyngen har opstart den 2. september, og der vil blive knyttet to afdelingsledere vil til klyngen. 

Ud over dine kollegaer i Specialklyngen vil du have et tæt samarbejde med kollegaer i tværfaglige teams i andre skoledistrikter, og du vil desuden have Center for Specialpædagogiske Børnetilbud som base for din dybdefaglighed. Du vil dermed have et stort fagligt bagland at trække på og gode muligheder for sparring med fagfæller og faglig udvikling. 

At både udfører og myndighed er i team sammen betyder desuden, at du vil kunne trække på anden faglig viden end den, du har med dig. I mange sager vil den samlede faglighed, der ligger i de tværgående teams, være nok. Ingen skal løse alting selv, men sammen vil teamet – i samarbejde med familierne – løse det meste. Du og dine kollegaer vil kunne bruge jeres faglighed og hinanden og dermed igangsætte den rette støtte hurtigere, end hvad der er muligt i et traditionelt henvisningssystem.  

Nogle familier vil dog have brug for noget andet eller noget mere, end du og dine kollegaer i teamet kan tilbyde. I vil derfor have mulighed for at henvise til specialiserede tilbud, hvis der er brug for det. 

Dine opgaver

Specialklyngens medarbejdere vil have særligt ansvar for at skabe helhed i fht. de specifikke specialklyngeopgaver og for samarbejdet med og relationerne til specialinstitutionerne på almenområdet. Herudover vil Specialklyngens medarbejdere få rollen som makker / sparringspartner til kolleger i distrikterne i (udvalgte) specialsager. Opgaven skal ligge i lokalklyngen med sparringsmulighed hos en kollega i specialklyngen. Hensigten med dette er, at det inkluderende perspektiv i lokalområde, almenområde osv. skal være det drivende for familierne – forudsat at det er familiernes ønske.

Det betyder, at dine opgaver vil være:

  • Kontakt og relation: Din vigtigste opgave er kontakten og relationen med de børn og familier, du bliver ansvarlig for. Nogle familier vil du have meget kontakt med: Her kan opgaverne fx være ugentlige hjemmebesøg eller netværksmøder med skolen. Andre familier vil du have væsentlig mindre kontakt med – måske er der kun tale om en årlig samtale som opfølgning på en bevilling. 
  • Sparring og makkerskab: I har i teamet stor indflydelse på, hvordan I organiserer arbejdet og fordeler opgaverne mellem jer. Der er en forventningen om at alle bidrager til den fælles opgaveløsning.  
  • Skriftligt arbejde og myndighedsopgaver: Du vil få ansvar for journalisering samt håndtering og behandling af blandt andet underretninger. Opgaverne vil du udføre i samarbejde med dit team, og du og dine kollegaer vil i fællesskab finde ud af, hvordan I løser og fordeler opgaverne.  
  • Opbygge samarbejde: En af teamets opgaver er at opbygge stærke relationer til specialinstitutioner på almenområdet dagtilbud og til PPR, Sundhedspleje og civilsamfund. Du kommer desuden til at have et tæt samarbejde med familiernes private og professionelle netværk og andre relevante aktører.
  • Udvikling og aktionslæring: Etableringen af Relationel Velfærd bygger på aktionslæring. Sammen med dine kollegaer i de øvrige tværfaglige teams vil du udforske nye måder at (sam)arbejde på internt, eksternt og ikke mindst sammen med familierne. Du skal derfor være klar på at dele dine erfaringer og løbende tilpasse din praksis i takt med, at vi sammen bliver klogere.   

For at kunne lykkes i stillingen er det derfor vigtigt at: 

  • Du er pædagog, psykolog, familieterapeut eller lignende 
  • Du står stærkt i din egen faglighed. 
  • Du har erfaring med at arbejde på det specialiserede handicapområde, og det ligger dig naturligt at skabe stærke relationer til de børn og familier, du arbejder med. 
  • Du er glad for (tværfagligt) samarbejde og kan lide at arbejde tæt med dine kollegaer.  
  • Du er åben, lyttende og fleksibel i opgaveløsningen. 
  • Du er nysgerrig, tør prøve nye ting af og kan se fordelene i at indgå i en opstarts- og udviklingsfase, hvor mulighederne for at påvirke fremtidens praksis og samarbejdsformer er store, men der ofte er flere spørgsmål end svar. 

    Vi kan tilbyde dig:
  • En utraditionel stilling med en alsidig hverdag, et stort selvstændigt ansvar og stor mulighed for at påvirke dine opgaver. 
  • Dygtige og erfarne kollegaer, der kan give kompetent sparring. 
  • Et fleksibelt arbejde, hvor du langt hen ad vejen selv og i samarbejde med dit team og familierne strukturerer og planlægger din tid og dine arbejdsopgaver, herunder mulighed for hjemmearbejde, når arbejdsopgaverne tillader det.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Løn og ansættelsesvilkår:
Du bliver ansat i Center for Specialpædagogiske Børnetilbud, som er en del af Driftsområdet Børn, Familier og Fællesskaber, Aarhus Kommune. Din fysiske arbejdsplads bliver hvor dine kollegaer også har deres kontorplads, men du vil have din gang i alle tre centre i Børn, Familie og Fællesskaber samt i familiernes hjem og på skoler og specialinstitutioner på almenområdetLøn og ansættelsesvilkår vil være i henhold til gældende overenskomst. Endelig lønfastsættelse sker efter forhandling med den forhandlingsberettigede faglige organisation på baggrund af kvalifikationer. 

Stillingen er på 37 timer/ugentligt og til besættelse pr. 1. september eller snarest derefter. 

Stillingen er til enhver tid betinget af en tilfredsstillende offentlig straffeattest samt en anmærkningsfri børneattest. Du vil derfor blive anmodet herom, hvis vi tilbyder dig stillingen. 
  
Ugentligt timetal: 37 timer

Hvis du vil vide mere:
Har du brug for yderligere oplysninger, så er du meget velkommen til at kontakte afdelingsleder Dorte Boiesen, dbb@aarhus.dk /telefon 87 132525 (ferie i uge 29, 30 og 31) eller Centerchef Mikael Carlsen, mca@aarhus.dk /telefon 87 132525 (ferie uge 31 og 32).

Ansøgning
Klik på ”Ansøg” nedenfor for at udfylde og sende din ansøgning. Alle felter med * skal udfyldes. Først når du har modtaget en kvittering pr. e-mail, har vi modtaget din ansøgning.
 
Ansøgningsfrist: 11. august
   
Om Aarhus Kommune
Aarhus Kommune er Jyllands største arbejdsplads, hvor 28.000 professionelle og passionerede kollegaer hver dag arbejder for at gøre visioner til virkelighed og skabe værdi for borgere og samfundet omkring os. Vi er en arbejdsplads, der vægter faglighed og samarbejde højt og vi tror på, at vores forskelligheder er med til at gøre Aarhus for en god by for alle.    

Sammen arbejder vi for en bæredygtig og inkluderende by, hvor både ansatte, borgere, virksomheder og naturen kan trives og blomstre. Vi har ambitioner for byen – og for dig. Kom og vær med!

 

11-08-2024

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Aarhus Kommune

-Virksomheden tilbyder:

Fastansættelse: fuldtid

-Arbejdsgiver:

Aarhus Kommune, Karen Blixens Boulevard 7, 8220 Brabrand

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 11-08-2024; - ansøgningsfristen er overskredet

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/6086247

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet